ضدآفتاب

محافظت در برابر آفتاب یکی از مهم ترین ارکان محافظت از پوست است. استفاده مداوم از ضد آفتاب ریسک ملانوما،actinic keratose، solar elastosis را به شدت کاهش می دهد.
FDA برای بیان میزان محافظت، فاکتور محافظتی SPF را تعریف کرده است.
مواد موثره ضدآفتاب ها:
ضدآفتاب ها به دو دسته مینرالی و شیمیایی تقسیم می شوند. در ضدآفتاب های شیمیایی به دلیل داشتن ترکیبات آروماتیک کونژوکه شده با گروههای کربونیل قابلیت جذب UV را داشته .اما در ضدآفتاب های مینرالی مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید با رفلکس آفتاب جلو آسیب به پوست را میگیرند.
فیلترهای UVB:
-PABA(para-aminobenzoic acid): اولین فیلترشیمیایی ضدآفتاب بود که در گذشته کاربرد وسیعی داشت و الان استفاده از آن محدود شده و به عنوان ترکیب با سایر فیلترها استفاده می شود. به دلیل ایجاد عوارضی از جمله ایجاد حس گزش در فرد، ایجاد لک برروی لباس و در برخی افراد بر اثر تابش نور ایجاد درماتوز می کند.
Octinoxate: الان تقریبا جایگزین PABA شده است. عوارض کمتری نسبت به PABA دارد ولی قدرت آن کمتر است.
Octocrylene: به صورت ترکیبی استفاده می شود مخصوصا با avobenzone. برای افزایش پایداری در برابر نور استفاده می گردد.
Ensulizole: فیلترهای شیمیایی روغن هایی هستند که فقط در فاز روغنی حل می شوند و به همین دلیل معمولا چرب و روغنی هستند و لی ensulizole محلول در آب است و بسیار سبک می باشد.
فیلترهای UVA:
Ovobenzone: با نام تجاری parsol بخش وسیعی از UVA را فیلتر می کند. تنها مشکلی که دارد پایداری کم آن است .برای بالا بردن پایداری معمولا با Octocrylen مخلوط می شود.
Oxybenzone: فیلتر UVA می باشد.در فراورده های کودکان معمولا نباید استفاده شود ممکن است سبب درماتیت شود.
Ecamsule: با نام xl Mexoryl محلول در آب هست و سبک . و نوع دیگر مکسوریل SXدر اروپا تایید شده ولی درآمریکا اجازه استفاده ندارند.

فیلترهای مینرال:
تیتانیوم دی اکسید: بسیار ایمن و خوب است . تنها مشکل آن بحث زیبایی است که باعث ایجاد سفیدی روی پوست می شود که ناخوشایند است. بهترین حالت این است که این ضد آفتاب در کنار سایر مواد موثره شیمیایی استفاده گردد.
زینک اکسید: سفیدی کمتری نسبت به تیتانیوم دی اکسید ایجاد می کند و محدوده بزرگتری از UVA را پوشش می دهد.
فیلترهای ضدآفتاب مینرال در ضدآفتاب های مینرال با درصد بالای 10% موجود می باشد.فیلترهای آلی نسبت به مینرالی اگر به تنهایی به کار روند قدرت کمتری دارند ولی اگر مقداری از فیلترهای مینرالی در کنار آلی قرار بگیرد sbf بالایی ایجاد خواهد شد.
***: فرمول هایی که حاوی OVOBENZONE یا مینرالی باشد حفاظت خوبی نسبت به UVA دارند.
***: بعضی از افراد که نسبت به فیلترهای ارگانیک حساسیت دارند می توانند از ضدآفتاب های مینرال ( زینک اکسید، تیتانیوم دی اکسید) استفاده کنند.
Sunscreen vehicle:
بسیار در تاثیر گذاری ضدآفتاب موثر است. علاوه بر فیلترهای ضدآفتاب حلال و امولینت های استفاده شده در بازده ضدآفتاب بسیار تاثیر گذار است. میزان مقاومت ضدآفتاب نسبت به آب نیز کاملا وابسته به نوع carrier می باشد.
ضدآفتاب ها معمولا به صورت لوسیون و کرم است. البته carrier های دیگری از جمله آِئروسل، ژل و استیک هم وجود دارد که محتوای روغن کمتری دارند
فیلترهای ضدآفتاب لانسون:
-ethylhexyl methoxy cinnamate : از دسته سیناماتها می باشد. Octinoxate از این خانواده می باشد. نسبت به آب مقاوم است و در ضد آفتاب های مقاوم به آب استفاده می شود.

  • bis-ethylhexyloxyphenol methoxyphenyl triazine: از خانواده تری آزون ها هست.
  • eth