پسوریازیس

پسوریازیس بیماری مزمنی است که طی آن، سیستم ایمنی بدن با فرستادن سیگنال‌های اشتباه به سلول‌های پوست، موجب رشد بیش از حد آنها می‌شود. به طوری که سلول‌های جدید پوست، در طی چند روز (به جای چند هفته) رشد می‌کنند. بدن، این سلول‌های اضافی پوست را از بین نمی‌برد. بلکه سلول‌های اضافی در سطح پوست تجمع می‌یابند و لکه‌های پسوریازیس را تشکیل می‌دهند.

پسوریازیس ممکن است مسری به نظر برسد، اما در واقع چنین نیست. پسوریازیس از طریق تماس با فرد مبتلا منتقل نمی‌شود. یک فرد برای ابتلا به پسوریازیس باید ژن‌های عامل آن را از طریق وراثت در بدن خود داشته باشد.

پسوریازیس پوست سر (Scalp psoriasis): این نوع پسوریازیس می‌تواند تنها در بخشی از پوست سر و یا همه نواحی پوست سر خود را نشان‌دهد. دربعضی از افراد مبتلا به پسوریازیس پوست سر، ناحیه شدیدا خارش دارد. در موارد پیشرفته بیماری می‌تواند باعث ریزش موی موقتی شود، که با درمان بیماری ریزش مو هم بهبود می‌یابد.

پسوریازیس ناخنی (Nail psoriasis): تقریبا نصف افراد مبتلا به پسوریازیس، بیماری بر ناخون‌هایشان تاثیر می‌گذارد. پسوریازیس می‌تواند باعث سوراخ شدن و یا غیرعادی شدن ناخن‌های شما (رشد بیش از حد، رفتن رنگ ناخن و حتی جداشدن ناخن ازدست) بشود.

پسوریازیس قطره‌ای (Guttate psoriasis): این نوع از پسوریازیس باعث بوجود آمدن نقاطی کوچک شبیه قطره برروی، قفسه سینه، دستها، پا و پوست سر می‌شود. معمولا پسوریازیس قطره‌ای بعد از چند وقت از بین می‌رود، هرچند که در بعضی از افراد بیماری پیشرفت کرده و به پسوریازیس پلاکی تبدیل می‌شود. این نوع از پسوریازیس بعضی اوقات بعد از عفونت گلو در کودکان و نوجوانان بوجود می‌آید.

پسوریازیس معکوس (Inverse psoriasis): عموما این بیماری زیربغل، کشاله ران، زیر پستان و دور نواحی جنسی رخ می‌دهد. پسوریازیس معکوس باعث بوجود آمدن، تکه‌های نرم و قرمز و پوست ملتهب در آن ناحیه می‌شود. این نوع بیماری درافراد چاق شایع تر است و با عرق کردن و یا مالیدنش بدتر می‌شود.

داروهای سیستمیک، داروهایی هستند که به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می‌شوند و در سراسر بدن عمل می‌کنند. این داروها معمولا” توسط افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید و آرتریت پسوریاتیک مصرف می‌شود.

در پسوریازیس متوسط کورتیکو استروئید موضعی نیز تجویزمی گردد.

فتوتراپی

فتوتراپی یا نور درمانی، عبارت است از تماس پوست با نور ماوراء بنفش به صورت منظم و تحت نظارت پزشکی. جلسات درمان در مطب پزشک، کلینیک پسوریازیس یا در خانه با دستگاه فتوتراپی انجام می‌شود.

درمان با لیزر اگزایمر

تکنیک لیزر اگزایمر (رادیواکتیو) در درمان انواع مختلفی از اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس و ویتیلیگو بسیار موثر است.

داروهای جدید خوراکی

درمان با داروهای جدید خوراکی موجب بهبود علائم بیماری پسوریازیس از طریق مهار مولکول‌های خاص مرتبط با التهاب می‌شود. بر خلاف داروهای بیولوژیک که از منابع زنده مشتق شده و باید از طریق تزریق یا انفوزیون استعمال شود، بیمار می‌تواند این داروها را به طور موثر به صورت قرص خوراکی مصرف کند.

داروهای موضعی

داروهای موضعی بر پوست اعمال می‌شود و معمولا” اولین درمانی است که پس از تشخیص پسوریازیس، انجام می‌شود. این داروها را می‌توان به صورت آزاد و یا با نسخه پزشک خریداری کرد.

  • سالیسیلیک اسید: در محلول های شستشو و شامپوها موجود است و پوسته ریزی پسوریازیس را ازبین می برد.
  • رتینوئید موضعی: پوسته ریزی را کم میکند ولی در پوست های حساس ممکنه قرمزی و حساسیت ایجاد کند.
  • ویتامین D :کرم های حاوی calcipotriene or calcitriol