عوامل ایجاد چین و چروک

عوامل ایجاد چروک به دو دسته عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم می گردد.

عوامل خارجی ایجاد چین و چروک

اشعه ماوراء بنفش: قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید بیشترین علت بروز چین و چروک زیر چشم و پوست است. علاوه بر آن می‌تواند باعث ایجاد سرطان‌ها و تغییر رنگ پوست شود. تابش اشعه ماوراء بنفش باعث پیری زودرس پوست می‌شود، زیرا که لایه اپیدرم (لایه بالایی پوست) را نازک کرده و کلاژن‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده از یک ضد آفتاب خوب در پیشگیری از پیری زودرس بسیار مفید می‌باشد. لازم به ذکر است که اشعه UVAنسبت بهUVB تاثیربیشتری در پیری پوست دارند.
انقباض عضلات صورت : برخی از چین و چروک دور چشم و صورت در اثر انقباض عضلات صورت، هنگام بیان احساسات ایجاد می‌شوند. در طول زمان انقباض عضلات منجر به تشکیل چین و چروک‌ها به‌صورت دائمی می‌شود. در ابتدا این چین و چروک‌ها فقط زمانی دیده می‌شوند که عضلات منقبض می‌شوند (مانندِ لبخند یا اخم)، با افزایش سن چین و چروک‌ها افزایش یافته و ممکن است بدون انقباض عضلات نیز بر روی چهره باقی بمانند. تزریق مواد ضد چروک می‌تواند به کاهش خطوط احساسات کمک نماید.
از دست دادن حجم و لاغری صورت: هنگامی که ما جوان‌تر هستیم صورتمان حجیم‌تر و تو پر می‌باشد، باگذشت زمان حجم آن کاهش می‌یابد. چربی دور چشم، گونه‌ها و پیشانی کاهش می‌یابد. از دست دادن حجم صورت منجر به شل شدن پوست و تشکیل چین و چروک زیر چشم ، گونه ها و پیشانی می‌شود. همچنین ظاهر ما را مسن‌تر و لاغرتر نشان می‌دهد. درمان غیر جراحی لاغری صورت، با ژل‌های تزریقی می‌تواند، حجم از دست رفته را جبران کند. در این صورت هم ظاهر فرد جوان‌تر به نظر می‌رسد.
میزان رطوبت پوست: اگر مقدار رطوبت پوست به هر دلیل کاهش یابد (به عنوان مثال در زمستان پوست خشک می‌شود)‌ لایه شاخی پوست خشک، نازک و پوسته پوسته شده و در نتیجه ترک‌هایی در آن ایجاد می‌‌شود. به مرور زمان این مطلب موجب کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و لذا ایجاد چروک می‌شود.

خطوط خواب: این خطوط توسط فشار بالش به پوست در هنگام خواب ایجاد می‌شود. مکان این چروک‌ها به موقعیت آناتومی عضلات سطحی (SMAS) پوست بستگی دارد. تماس و فشار بالش بر این زیرلایه پوستی، علت ایجاد چروک صورت می‌شود. خطوط خواب شامل چروک‌های پیشانی، دور چشم، گونه‌ها و بالای لب می‌شود.
عوامل داخلی ایجاد چین و چروک:
وراثت: برخی افراد زودتر از سن خود دچار چین و چروک می‌‌شوند. این عامل هم به دلیل ارثی بودن غیرقابل جلوگیری است.
عوامل هورمونی: در دهه منتهی به یائسگی، هورمون تستوسترون هم در نهایت بمیزان استروژن کاهش میابد. شما آکنه کمتری را مشاهده می کنید، اما عمیق ترین لایه های پوست شما، نازک شده و شروع به چروک شدن می کند. همچنین، باعث کاهش هورمون های اولیه مربوط به استخوان میشود که این امر باعث بهم ریختن ساختار صورت و کاهش دفاع سابق در برابر گود رفتگی چشم میشود (عامل سیاهی زیر چشم) و باعث افزایش شل شدن پوست میشود. مصرف کردن قرص و قطع کردن آن باعث بدتر شدن اوضاع میشود، این هشدار را جدی بگیرید که : ” زمانی که شما قرص مصرف میکنید، پوست شاداب تر به نظر می رسد، اما اگر شما با آن در حال بازی باشید، صورت شما بزودی آب خود را از دست خواهد داد و شل میشود” با این حال ، استعمال موضعی استروژن گیاهی(فیتواستروژن هائی مانند سویا ، چای سبز ، و سیب زمینی هندی وحشی) بی خطر هستند و می تواند به بهبود صورت کمک کند. دکتر رانلا هرش متخصص پوست بوستون میگوید” اگر شما در دهه سن 40 شروع به استفاده از فیتواستروژن کنید، شرط می بندم که می توانید پس از یائسگی جلوی بسیاری چین و چروک ها را بگیرد.”

هنگامی که تولید هورمون تقریبا در تلاش برای توقف است (شروع يائسگي) ، تغییرات پوستی به طرز چشمگیری در سراسر بدن ظاهر می شود. فیلدس میگوید “سی درصد از کلاژن زنان در پنج سال اول پس از یائسگی از دست می رود. در نتیجه، نه تنها چهره شما افت میکند، بلکه بیشتر، سلولیت بنظر میرسید( تجمع بدشکل چربی ها) – وضعیت هورمون های شما تحلیل رفته و بدن ژله ای میشود،

مواد موثره ها در پیشگیری و رفع چین و چروک ها:

  • آبرسان های قوی پوست
  • آنتی اکسیدان ها :
  • پپتید ها
  • شبه بوتاکس ها: دارای سیستم منحصربفرد شبیه ساز بوتاکسه که ماهیچه ها اطراف چشم رو ریلکس می کنه و با عملکرد فوق العادش از ایجاد خطوط جدید پیشگیری میکنه. موادی مانند & ARGIRLINE & LEUPHASYL cyn-ake دارای خاصیت شبه بوتاکس می باشند.
    مکانیسمake cyn-: سیناکه با نام علمی دی پپتید آمینو بوتیروئیل بنزیل آمید دی استات به تقلید از رسپتور استیل کولین روی ماهیچه های پوست صورت عمل می کند. این پپتید روی رسپتور استیل کولین به صورت آنتاگونیستی می چسبد و اجازه نمیدهد استیل کولین آزاد شده از عصب، به ماهیچه متصل شود.
    مکانیسم argirline: آرژیرلین با نام علمی استیل هگزاپپتید8 به تقلید از رسپتورهای snap که در داخل عصب قرار دارد ساخته شده و اجازه خروج استیل کولین از وزیکول خود را نمی دهد. به این ترتیب از اتصال عصب به ماهیچه جلوگیری می کند. تاثیر این پپتید موقتی است.
  • اسید های میوه : از جمله گلایکولیک اسید با افزایش turn over سلولی باعث بیشتر شدن رسوب کلاژن و الاستین می گردد.
  • فیتو استروژن
  • گلیکو آمینو گلایکان ها (GAG)
  • ویتامین A,E,C
  • کوآنزیم Q10
  • جلبک های دارویی